Snart kommer Carling Big Band nya platta!

I dagarna kommer en skiva bli klar med Carling Big Band.

Vi har spelat in 20 heta spår, en del av dem har ni redan hört emedan Bigbandet spelade på tre spår på Julplattan Jul Därhemma.  (t ex Bye and Bye, Gloryland)

På bilderna ser vi från inspelningstilfällena i Kulturfabriken i Stockamöllan: Tomas Rylander och Mattias Carlsson, Gunhild med kompet i hörlurarna, hela ensemblen som sjunger kör i Slim o slam stil, Idun som sjunger månskenspromenad, Uffe, Aina och

Uneback som just vilar från sina kompuppgifter

.

Mina Damer och Herrar, kära publik!

Det har blivit dags att presentera den nionde upplagan av Jazzvarieté med Carling Big Band och Harlem hot shots samt undertecknad som solist/presentatör. Föreställningen (och även orkestern) hade sin premiär en gång i urtiden å Lunds Stadsteater. Min dåvarande medhjälpare Stefan Nilsson hade av en händelse ramlat på ett par arbetare från Cirkus Cirkör och i vild inspiration föreslog han nu att jag skulle slå på stort:
“Hyr Lunds Stadsteater och gör en stor föreställning!”

Sagt och gjort. Ett stort antal musiker, en danstrupp, min musik- och varietékunniga familj samt övriga vänner ringdes ihop. Vi komponerade och arrangerade upp ny musik, affisch beställdes av stadens förnämligaste affischtecknare  (Johan Bergstrand) och spikades upp på stan…… Liten varieté med stor orkester.
Sydsvenskan skrev en trevlig förhandsartikel, Max och Ulf  vässade sina varietétrick, biljetterna började gå åt. Vi repade dag och natt hemma i lägenheten på Möllevången och den 21 november 2003 var det premiär. ( Jag minns att jag vaknade på morgonen o tänkte: Nu går jag till min egen avrättning, men å andra sidan börjar ett nytt liv på måndag) Klockan 19.00 satt alla artister på plats på scenen för att braka igång med ouvertyren. Då kom plötsligt teaterdirektören Erland och ropade: Dröj tio minuter! Trängsel i biljettkassan! Föreställningen slutsåld!

Tiden rusar som bekant.

2011 har Carling Big Band varit ute och turnérat över allt känns det som. Det är i stort sett samma trupp idag som för nio år sedan, men Max dotter Nanna har tillkommit som stödsaxofonist, samt Mattias Canonball Karlsson och basisten Mattias Uneback.
Varietén är laddad med klassisk swing,  Charleston, magi, akrobatik,  jonglering, lindy hop och jag kommer nog att lira både säckpipa, trumpet, steppa och dra några heta riff i trombonen.
Hjärtligt välkomna!
Kramar fr
Gunhild

Årets första konsert


….gick av stapeln traditionsenligt i västraKaraby kyrka. En vacker kyrka som tar in ungefär 200 personer. Carling big bands program var ganska profant så jag stod och oroade mig att arrangören skulle säga nåt i stil med “vi provar med ett annat band nästa år”, men så var icke fallet. Kyrkoherden och publiken verkade nöjda och vi får komma tillbaka nästa år. Kuuuuuul!!!!
Bland det roliga som hände under kvällen var Max nyskrivna melodi ” Helsingborg du stadt meiner Träume” (redan nu hade publiken brustit ut i ett skratt) men vi var alla ganska överraskade när intron drog igång och och en smäktande melodi rörde sig över en kontrapunktisk bas. Den kommer nog spelas fler gånger.
Matthias Karlsson förtrollade alla totalt med ett vansinnigt flöjtspel i amad, samt att jag själv drog ner en hel del applåder i en säckpipeimprovisation…. Ni kan nog inte tro det men jag har alltså tillfälligt övergivit amazing grace. Stor kram på er och god fortsättning.

Gott Nytt År!

Röstånga gästis
Gott nytt år alla! Nyåret skålades in på Röstånga gästis med dans och god mat. Jag hade tänkt ha en lugn kväll tillsammans med Johan men på Röstånga infann sig trevlig orkester Laila och Lennarts dansorkester som spelade dansmusik och gladde alla besökare. Hur det nu kom sig så stod jag plötsligt uppe på scenen och spelade trumpet i Blue Hawaii.

Premiären på medborgarhuset i Eslöv en succé


Premiären kändes väldigt bra. Allt material var nytt så jag hade fått plugga massvis med arr och nya texter, men ungefär 20 minuter in i showen kändes det väldigt lugnt. Nytt var t ex Ulfs trapp-stepp, min improvisation på säckpipa, en gästande damorkester vid namn Nannas Bootblacks. Danstruppen, sånggruppen mm mm.

God Jul och God fortsättning!

Vi hoppas att ni alla har haft en trevlig, lugn och trivsam första avdelning av julen och fått de julklappar ni önskade och att den förväntade julstämningen infann sig. Själv tyckte jag det var härligt att kunna koppla av, njuta av lugnet och julstämningen i Stockis.
Nu laddar vi om för ett riktigt nyårsfyrverkeri av både fest6, glädje och musikalisk yra.
Jag önskar alla ett riktigt härligt avslut på detta fina år.
Stor kram
Gunhild
Viggo, Idun och Johan hälsar!


Idun och Theo har lekt väldigt fint under hela turnén. Delat ut blommor. Nu är det nara en vecka kvar, sen e det jul. Idag är vi i Tönsberg i Norge.